تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/12/21 - 16:19
کد خبر: 498888

محکومیت ۲.۴میلیارد دلاری "گروهک تندر و دولت آمریکا" در پرونده بمب‌گذاری شیراز

محکومیت ۲.۴میلیارد دلاری "گروهک تندر و دولت آمریکا" در پرونده بمب‌گذاری شیراز

گروهک تروریستی تندر به‌سرکردگی جمشید شارمهد و دولت آمریکا به‌دلیل جنایات صورت‌گرفته در جریان بمب‌گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز که منجر به شهادت و مجروحیت بیش از ۲۰۰ نفر از شهروندان ایرانی شد، به پرداخت مجموعاً ۲میلیارد و ۴۷۸میلیون دلار محکوم شدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از تسنیم؛ در پی دادخواهی 116 نفر از خانواده شهدا، بازماندگان و جانبازان جنایت تروریستی بمب‌گذاری در حسینیه سیدالشهدا(ع) شیراز در تاریخ 24 فروردین ماه سال 1387 که منجر به شهادت و مجروحیت بیش از 200 نفر از شهروندان ایرانی شد، شعبه 55 دادگاه حقوقی دعاوی بین‌الملل تهران (شعبه ویژه رسیدگی‌کننده به دعاوی بین‌المللی) به‌ریاست قاضی حسین‌زاده گروهک تروریستی تندر و سرکرده آن جمشید شارمهد معروف به انجمن پادشاهی ایران به‌سرکردگی جمشید شارمهد و دولت آمریکا را (حامی این گروهک تروریستی) به پرداخت خسارت مادی، معنوی و تنبیهی در حق خواهان‌های (شکات) این پرونده محکوم کرد.

براساس حکم صادره، خواندگان پرونده به پرداخت مجموعاً 80 میلیون دلار در حق خواهان‌های ردیف اول و دوم پرونده که دو نفر از فرزندان خردسال خود را در حادثه تروریستی حسینیه سیدالشهدا از دست داده‌اند، محکوم شدند.

همچنین خواندگان پرونده به پرداخت مبلغ مجموعاً 480 میلیون دلار در حق خواهان‌های ردیف 3 تا 26، 121 میلیون دلار به خواهان‌های ردیف 27 تا 51 و 65 میلیون دلار به خواهان‌های ردیف 51 تا 116 محکوم شدند.

علاوه بر این، خواندگان پرونده به پرداخت مبلغ 80 میلیون دلار به چهار نفر از خواهان‌های پرونده که هتل تحت مدیریت آن‌ها معروف به هتل جهان در اثر اقدامات گروهک تروریستی تندر و سرکرده آن جمشید شارمهد دچار خسارت شده، محکوم شدند.

براساس این گزارش، دادگاه با توجه به ماده 4 قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی از باب تنبیه رفتار خواندگان و جلوگیری از تکرار آن در آینده، غرامت تنبیهی نیز برای خواندگان در نظر گرفته و از این حیث خواندگان را محکوم به پرداخت یک میلیارد و 652 میلیون دلار کرده است.

در پرونده مورد اشاره گروهک تروریستی تندر به‌سرکردگی جمشید شارمهد و دولت آمریکا مجموعاً به پرداخت خسارت و غرامت 2 میلیارد و 478 میلیون دلاری محکوم شدند که این مبلغ با پرداخت خسارت تأخیر تادیه از تاریخ صدور رأی تا روز اجرای رأی همراه خواهد بود.

حکم صادره نسبت به جمشید شارمهد به‌صورت حضوری و در مورد سایر خواندگان پرونده به‌صورت غیابی و ظرف مدت 2 ماه قابل واخواهی در دادگاه و نیز ظرف مدت 2 ماه قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر استان تهران است.

گفتنی است، در اقدام تجاوزکارانه و بمب‌گذاری گروهک تروریستی تندر و سرکرده آن جمشید شارمهد در حسینیه سیدالشهدای شیراز 14 نفر از شهروندان ایرانی شهید و بیش از 200 نفر زخمی شدند.

تهدید و اخاذی از مردم، انفجار در هتل جهان تهران در تاریخ 15 اردیبهشت ماه سال 1387، انفجار در حرم امام خمینی(ره) در تاریخ 30 خرداد ماه 1388، بمب‌گذاری در اماکن عمومی، تأسیسات دولتی، شبکه حمل‌ونقل عمومی و تأسیسات زیرساختی، خرابکاری در اموال و تأسیسات دولتی و غیردولتی و ایراد خسارت به محیط زیست از طریق مسموم کردن آب و آتش زدن جنگل‌ها از دیگر اقدامات گروهک تروریستی تندرو و سرکرده آن جمشید شارمهد بوده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top